وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
قانون اساسی مشروطه،سکولاریا مذهبی؟
17 / 9 / 1391 ساعت 2:57 | بازدید : 5189 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

چکیده:

همچنان پس ازطی یک قرن،مباحث مربوط به جنبش مشروطیت درایران مورد بحث وتوجه پژوهشگران تاریخ معاصر است.اماآ نچه که کمترموردبررسی قرارگرفته،ماهیت نظام سیاسی مشروطه درایران وقانون اساسی مدون آن است.

به اعتقاد نگارنده مقاله ی ذیل،قانون اساسی مشروطیت درایران برخلاف نظر پژوهشگران مطرح تاریخ معاصر ایران همچون فریدون آدمیت ودکتر عبدالهادی حایری،نه تنهاقانونی سکولار نبوده بلکه ازماهیتی عمدتا مذهبی برخورداراست.

 در این مقاله تلاش میشود تاضمن بررسی برخی جنبه های سیاسی وحقوقی قانون اساسی مشروطه،ماهیت مذهبی آن روشن شود.

کلیدواژه ها:مشروطیت،قانون اساسی مشروطه،سکولاریزم،مولفه های مذهبی،شریعت مداران مشروطه خواه،گفتمان مشروطه ی اسلامی

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


((قایم مقام فراهانی، اصلاح طلبی پیشرو))
17 / 9 / 1391 ساعت 2:57 | بازدید : 4517 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

چکیده:

هر متفکری بر اساس پیش فرض ذهنی خود زمانی را مبدا ظهور مدرنیته در ایران می داند .ولی آنچه که بین اکثر متفکران ایرانی متواتر است از زمان حمله روس به ایران وشکستهای پی در پی ایرانیان است که ذهنیت تجدد ونواوری در میان رجال وسیاسیون شکل میگیرد.  اکثر متفکرین اجتماعی در ایران متفق القول  قبول دارند که میرزا عیسی قائم مقام ( پدر قائم مقام ) ، عباس میرزا ، قائم مقام فراهانی و میرزا تقی خان فراهانی ( امیر کبیر ) مبدعین تفکر مدرن در ایران می باشند . ولی باید گفت که نسبت هر کدام از اینها برای جواب سوال ما پیرامون مبدا مدرنیته در ایران تفاوت دارد . باید گفت مهمترین سوال و مبدا مدرنیته در ایران سوال معروف عباس میرزااست که از سفیر فرانسه پرسید که " ای غریبه به من بگو که در دنیا چه اتفاقی افتاده و چرا همیشه ما شکست می خوریم ؟  . به زعم متفکرین ایرانی این سوال مهم و بسی سرنوشت ساز پیرامون مبدا فکری و نظری مدرنیته در ایران است .(طباطبایی،1381،68)دراین میان دو جریان در کنار هم و به صورت پیوسته، کل روند تجدد خواهی را در ایران عصر قاجار تشکیل می دادند، یکی جریانی که می توان از آن به «اصلاح طلبی درون حکومتی» تعبیر کرده و جریان دیگر، «جریان اصلاح طلبی بیرون از حکومت» یا «جریان روشنفکری» بود. البته این دو جریان، از هم دیگر جدا نبوده و در عین این که از یکد یگر استقلال داشتند،در مقاطعی به یکدیگر پیوند می خورده و به نوعی مکمل فعالیت های یکدیگر بوده اند. سرآغاز جریان اول، تحولاتی است که در «دارالسلطنه تبریز»، و در اثر شکست ایران در دورۀ اول جنگ های ایران و روس، شکل می گیرد و مهم ترین نمایندگان و آغازگران این جریان، عباس میرزا نایب السلطنه ، میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، میرزا تقی خان امیرکبیر، میرزا حسین خان مشیرالدوله، میرزا علی خان امین الدوله، از صدراعظم های شاهان قاجار، و رجالی نظیر میرزا ملکم خان، مجدالملک، میرزا یوسف خان مستشارالدوله، جلال الدین میرزا قاجار، ناصرالملک، میرزا جعفر مشیرالدوله، میرزا ابوالحسن خان شیرازی، محمد حسین ذکاءالملک فروغی و فرزندش محمدعلی و میرزا محسن خان مشیرالدوله و ...، بوده اند. این افراد، هر کدام در مقاطعی که در درون دستگاه حکومتی حضور داشته اند، به ایجاد تحولات مهمی در زمینه های مختلف، دست زدند، که این عملکردها، سرچشمۀ بسیاری از تحولات زمان خود بوده اند. این گونه به نظر می رسد که «جریان اصلاح طلب و متجدد درون حاکمیتی»، بیش تر به اصلاحات در ساختار سیاسی و ایجاد نظام حکومت قانون یا «حکومت منتظم» توجه داشته است و برای این گروه، مهم ترین مسأله، ایجاد نوعی نظام قانون مند و منسجم برای حکومت بوده است و چنان چه به اصلاحات عباس میرزا، قائم مقام، امیرکبیر، میرزا حسین خان مشیرالدوله توجه شود، می توان به این مسأله رسید که از بُعد «تجدد گرایی سیاسی، توجه به اصلاح ساختارها، مهم ترین موضوع برای این جریان بوده است. از این دیدگاه، اصلاح ساختار درون نظام سیاسی، با بهبود کارکرد نظام سیاسی و ایجاد «نظم»ی در این ساختار ایجاد می شد.  با این حال اگر بپذیریم که عباس میرزا مبتکر تجدد در ایران وامیرکبیر مبدع تحولات نوین در ایران است،قبل ازهر کسی به نام میرزا ابوالقاسم  قایم مقام فراهانی برمی خوریم.چرا که این دو هر کدام از  برکشیدگان میرزا ابوالقاسم بوده اند.در نتیجه بیراه نخواهد بود،اگر قایم مقام فراهانی را از پیشتازان جریان اصلاح طلبی در ایران بدانیم.در این نوشتار تلاش شده است تا ضمن  نگاهی کوتاه به سرگذشت دردناک قایم مقام فراهانی ،آرا واندیشه ها،سیاستها واقدامات اصلاح طلبانه ی وی مورد بررسی قرار گیرد.دربررسی آراواندیشه های ایشان به نگاهی کوتاه به اثار قلمی وی بسنده شده است.اما تلاش شده تا سیاستهای اصلاح طلبانه ی قایم مقام وتحولاتی که وی بانی آن درکشور بوده است وهمچنین سیاستهای وی در قبال دول اروپایی به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد.در این زمینه دستنوشته ها وسفرنامه های مستشاران وساستمداران اروپایی مورد توجه قرار گرفته است.درپایان نیز نشان داده ایم که چه عواملی در عدم توفیق سیاستهای اصلاح طلبانه ی قایم مقام نقش داشته اند.

واژه های کلیدی: قایم مقام فراهانی،اصلاح طلبی،قاجاریه،استعمار، عباس میرزا

 

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


17 / 9 / 1391 ساعت 0:50 | بازدید : 5132 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

درود و سپاس، بعد از این در وبلاگ جدیدم در خدمت هستم


رویداد


http://www.roidade.blogfa.com/







 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بدرود
17 / 9 / 1391 ساعت 0:50 | بازدید : 5319 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 

 

 

خواننده محترم!

روشنایی یکی از زیباترین هدیه خداوند است، آن را با همان فروغمندی اش تقدیم تو می کنم. که همواره آمدی، با نقد و نظر و دیدگاه خود ترغیبم کردی تا بسرایم لبخند های فراموش شده و واژه های ناشکوفایی دلم را و بنویسم از شب های بی پایان وطن. فراموشت نشود که از این پایگاه رفتم به جای دیگر بیا باهم ناسروده های روزگار خویش را زیبا بسراییم. بعد از این در وبلاگ جدیدم با شما هماواز خواهم بود. ردپایم را بگیر.

آدرس وبلاگ جدیدم این است:

 

رویداد

 

http://www.roidade.blogfa.com/

 

 

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


ماهیت اسرائیل
17 / 9 / 1391 ساعت 0:50 | بازدید : 4840 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عرفان درشعرعبدالقادربیدل
17 / 9 / 1391 ساعت 0:50 | بازدید : 5145 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 

 

 

بی توزنده ام یعنی مرگ بی اجل دارم

بیدل کیست؟

بیدل عارف دل باخته وشاعرتوانمندوظریف اندیش فارسی سرای سبک هندی است، شاعری که مفاهیم بلندعرفانی  فلسفی، اجتماعی و سیاسی رابانازک اندیشی  وخیال پردازی های قدرتمندانه خود درقالب شعرگنجانده است وهنرنمایی های شگفت آوری را ازخودبروزداده وبه نمایش گذاشته است.لازم است قبل ازاین که به جنبه های عرفانی شعربیدل بپردازم، به طورمختصری راجع به خودبیدل سخن به میان آورم.

" بیدل شاعری است زادۀ هندوستان وپروردۀ محیط ادبی آن کشوردرقرنهای یازدهم ودوازدهم هجری، یعنی اواخردوره ای که هندکانون زبان وادب فارسی بود. به همین سبب گاهی اورابه« عظیم آبادی» یا«دهلوی» هم ملقب می کنند.

اودرسال1054ق. درشهرعظیم آبادازایالت پتنه به دنیا آمد.پدرش عبدالخالق که سپاهی ای بودصوفی مشرب،نام عبدالقادرگیلانی سرسلسله صوفیان قادری رابر فرزندش نهاد.اجدادآنهامغولانی کوچیده ازماوراء النهربودند.

عبدالقادربه زودی ازپدرومادریتیم شد وبه سایه حمایت عمش میرزاقلندردرآمد که خودسرداری شجاع بود ودرعین حال، مردی اهل عرفان ومعرفت. عبدالقادرجوان تحصیلات سنتی مدرسه ای رابه اشارۀ میرزاقلندررهاکرد؛به شاگردی اهل تصوّف ومجذوبان عصردرآمد وبه اتکای هوش وذکاوت سرشارش به زودی مبادی عرفان وطریقت راآموخت."(1)

میرزاعبدالقادربیدل ازابتدای نوجوانی به شعرروی آوردوتخلّص «بیدل» رابرای خود برگزیداو دارای استعدادفوق العاده ای بوده وازقریحۀ شگفت آورشعری و ذوق بالای هنری برخورداربود اوتوانست آثاروسروده های وصف ناپذیری راخلق کند.

" اوازقوم برلاس یا ارلاس جغتائی است. بیشتر عمر خودرادربنگاله بسربرده و در دهلی وفات یافت.(سوم صفر1133 هـ.ق) ودرهمین شهردرصحن خانه خویش بخاک سپرده شد.مزاراورادرسال1199، یعنی 66سال پس از مرگش یکی ازنویسندگان دیده اما اکنون خاکجای اوبدرستی معلوم نیست البته در دهلی قبری به نام بیدل تعمیرکرده اند که موردتردید است." (2)

برخی نقل هاحاکی ازآن است زمانی که ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل ازدنیا رفت ودرصحن خانه خود درهنددفن گردید،بعدهامشتاقان بیدل استخوان های اوراازهند به سرزمین اصلی او یعنی افغانستان انتقال دادند.

"عظام بیدل بعد از دفن موقت در صحن خانه‌اش، به وسیلهٔ مریدان و ارادتمندان و بازماندگان خاندانش، به وطن اصلی او افغانستان انتقال داده شده، و مزار وی در هند نیست، بلکه، در قریهٔ خواجه رواش کابل می‌باشد."(3)

بیدل درقالب های مختلف شعری، شعرسروده است آثاراوبیانگراین واقعیت است که بیدل ازعلم ودانش بالایی برخورداربوده است.تمام سروده های اوحاکی از محتوای عمیق ومعارف ارزشمنداست.

" بیدل را ازروی آثاراووسخنان تذکره نویسان، شاعری دانشمند، عارف مسلک، فروتن وقناعت پیشه می یابیم.اوبرعلوم ادبی،عرفان،فلسفه ودیگردانشهای عصروقوفی تمام داشت ومی توان گفت دانشمند ترین شاعربزرگ فارسی بعدازعبدالرحمان جامی، هم اوست. درعرفان ازپیروان مکتب ابن عربی به حساب می آمد ودرعین حال، اطلاعات خوبی ازآراءوعقایدهندوان داشت." (4)

ازلحاظ فن شعری، اودرآثارخودهنرنمایی های راانجام داده است که انسان را به حیرت وا می دارد.درمیان سبک های شعری، سبک هندی ویژگی های خاص خودرا داردوبیدل به عنوان برجسته ترین نمایده سبک هندی باهنرنمایی های زیبایی که ازخودبروزداده است سبک هندی را اوج بخشیده است.

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


کودتای 7ثوروپیدایش چالشهای نوین در روابط سیاسی افغانستان وپاکستان
17 / 9 / 1391 ساعت 0:50 | بازدید : 4758 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 

 

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


روابط سیاسی افغانستان وپاکستان (1947 تا 1978)
17 / 9 / 1391 ساعت 0:50 | بازدید : 4507 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 

 

 

 

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


رنگین کمان عشق
17 / 9 / 1391 ساعت 0:50 | بازدید : 4611 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 

 

 

ای نازنین آیینه!

عمق نگاهت

رنگین کمان عشق را

تنیده بود درمن

وازلبخندشکوهمندت

درزمستان پربرف قلبم

شکوفایی بهارتکثیرمی شد

وشفافیت دیدۀ حیرانت

ازروزنۀ امید

آفتاب را انعکاس می داد

برایم

افسوس، افسوس، افسوس

زود،چشم فروبستی

وتوفان غم فراقت

تبسم راپرپرکردبرلبانم

 

 

 

 

 

 

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تأثیرکلیسابرگسترش افکارضد دینی درغرب
17 / 9 / 1391 ساعت 0:50 | بازدید : 4391 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 

 

گسترش افکارضد دینی درغرب معلول علل متعددی است ازجمله عملکردکلیسارامی توان در پدید آمدن آن مؤثردانست.این مسئله بسیار دردآوراست که ارباب کلیسا و متولیان اموردینی به عنوان پرچم داران دین زمینه ساز دین گریزی ودین ستیزی در غرب باشند.

پرداختن به بحث موردنظریعنی تأثیرکلیسا برگسترش افکارضد دینی درجوامع غربی، ایجاب می کند که ماکلیسا وجایگاه آن در جهان مسیحیت ونیزعملکرد متصدیان امور کلیساها راموردبحث وبرسی دقیق قراردهیم. بنابراین مسیری که ازلازمۀ روندبحث است راباید پیموده وتأثیرکلیسارابه عنوان نهاد دین، درگسترش افکار واندیشه های ضد دینی درغرب روشن سازیم.

مفهوم کلیسا

کلیسادردنیای مسیحیت به عنوان نهاد دینی بوده و از پایگاه وجایگاه دین حرف زده است " از زمان های اولیه تاکنون کلیسا انجمن دوستی کسانی بوده که به مسیح اعتقاد داشته اند وهنوز هم چنین است، انجمن دوستی کسانی که خودرامتعهد به شخص وهدف مسیح دانسته وآن رامایۀ امید واری همه مردان وزنان می دانند. خودنام کلیسا، نشان دهندۀ درجۀ تعهد والتزام کلیسابه آرمان خدای آن است.

درزبان آلمانی«کلیسا» ( kirche )مشتق ازواژه یونانی kyriake ،یعنی وابستگی بهkyrios   (خداوند Lord) وبه معنی خانه یاجامعۀ خداونداست،درزبان های رومی ecclesia، iglesia، chiesa، eglise  مشتق ازواژه یونانی ekklesia  است که درعهد جدیدهم به کار رفته است یا ازواژۀ عبری قاهال ( gahal ) به معنی « مجمع» (خدا) است. دراینجا اشاره به فرایند گردهمایی واجتماعی گردهم آمده است." (1) کالبد شکافی واژه کلیسا ازنظرمفهومی نمایان گراین نکته است که این واژه برخوردار ازبارمعنایی دین محورانه ای همراه بانوعی تقدس مداری است.کلیساهابه عنوان پایگاه وجایگاه دین دارای تقدس بوده است." معنای ریشه ای « اکلسیا»ی مسیحی (که بعداً به «church = کلیسا» ترجمه شد) « اجتماع » بود، که ازکلمه آتنی « ecclesia » به معنای «اجتماع شهروندان» گرفته شده بود. اما «کلیسای» مسیحی درنخستین روزهایش، به تعبیرپولس قدیس « اجتماع قدیسان » بود؛ چون اگریک مسیحی یک بارتعمید می یافت، زندگی مشرکانه رابه صورت عملی، ونه فقط نظری،کنارمی گذاشت." (2)

نخستین کلیسا

درموردکلیساکه یک مکان مقدس برای انجام عبادت مسیحیان است  دیدگاه های متفاوتی مطرح است. اربابان کلیسا در این پایگاه و جایگاه دین مداری برپایه یک سلسله باورها واعتقاداتی هدایت پیروان حضرت مسیح رابه عهده داشته اند." بدون تردید، حواریون دراولین اجتماع وجود داشتند. اما علاوه بردوازده نفری که خود عیسی به مثابه یک نماد برگزید، همه آن کسانی که پیام مسیح را ابلاغ کردند وجوامعی رابه مثابۀ شاهدان اولیه وپیام رسانان اولیه تأسیس کردند، حواری بودند. علاوه برآن، از چهره های دیگری هم زمان بارساله های پولس یاد می شود که عبارتنداز : مردان وزنان نبیّ که پیام های الهام شده را ابلاغ می کردند ومعلمان انجیل ها ومددکاران بسیارگوناگون، اعم ازمرد وزن." (3)

برخی ازدیدگاه ها این است که عیسی مسیح خود شخصاً درباب کلیسا وتأسیس آن چیزی اظهار نداشته است واودرتشکیل وپدید آوردن این جامعه هیچ نقشی نداشته است.  " براساس اناجیل، مردناصری [عیسی] اساساً هیچ گاه واژه « کلیسا » رابه کار نبرد. هیچ سخن صریحی ازعیسی وجود نداردکه به صورت منظم جامعه ای از برگزیدگان وتأسیس کلیسا را درپی داشته باشد، منتقدان کتاب مقدس براین نکته توافق دارند که عیسی نه کلیسایی را اعلان کرده ونه خودرا، بلکه ملکوت خدارا اظهار نموده است."(4)

"عیسی خودپایه گذارکلیسای مسیحی نبود. کلیساهای بسیاری درآغازوجود داشتند که کسان بسیاری بیانگذاران آنهابودند."(5 )

اکنون بایددیدچگونه کلیسا،زمینه سازگسترش افکارضد دینی درغرب بوده است.؟ دست یابی به پاسخ  این پرسش ایجاب می کند که ماعمکردصاحبان کلیسا وافکار حاکم برآن را تجزیه وتحلیل کنیم.

نشرافکاروعقاید خرافی به نام دین

یکی ازدلایل روی گردانی مردم ازدین درغرب ترویج، تبلیغ وانتشارافکارواندیشه های انحرافی وعقاید خرافی ازسوی کلیساها بود.هرکسی که درپایگاه وجایگاه دینی استقرار   پیدامی کرد،آنچه راکه می خواست به نام دین به خورد جامعه ومردم می داد.پولس که یک یهودی بود ودر ابتدا مخالف آیین مسیح بود و مبارزه باپیروان این آیین رادرپیش داشت با ورود دردین حضرت مسیح" خودرا رسول عیسی (ع) معرفی کردو نقش عمده ای درشکل گیری مذهب مسیحیت داشت." (6)

    

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 155

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 47

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 4612
:: باردید دیروز : 7788
:: بازدید هفته : 12400
:: بازدید ماه : 158831
:: بازدید سال : 987855
:: بازدید کلی : 7136962